Fajnovka za pár drobných?

Autor: Marek Paulovič | 21.9.2013 o 22:41 | (upravené 22.9.2013 o 16:14) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  213x

Nedá mi nezagratulovať vedeniu slovenského reťazca McDonald k ich pre mňa dosť nepochopiteľného úspechu. Dovolím si k tomu poznamenať, že Slovensko má ako jedna z rozvinutých krajín zrejme najvyššie ceny junkfoodu v porovnaní s najnižším hodinovým zárobkom (oficiálny priemerný mesačný zárobok slovenského ľudu sa veľmi nedá brať do úvahy, lebo naši oligarchovia a novodobá zbohatlícka šľachta dosť skresľujú štatistiky).

Zatiaľ čo v USA sa človek vo fastfoodoch prestravuje za 10 € (raňajkové, obedové a večerné menu stojí dokopy približne 14 $), u nás by ho podobné celodenné meníčko vyšlo na 16 €. To by samozrejme nebol taký značný rozdiel, keby sme nebrali do úvahy aj rozdiel v platoch. Podľa najnovších čísiel môžeme hovoriť o zákonom stanovenej najnižšej mzde 6,77 € na hodinu v USA (priemer okolo 9 USD/h) a 1,94 € na Slovensku.

Teraz spravím taký populistický a nič nehovoriaci matematický pomer: 10/(6,77 x 8h) vs. 16/(1,94 x 8h) = 0,18 vs. 1,03. Tieto čísla predstavujú podiel ceny za stravu k dennému zárobku. Američania teda za celodennú fastfoodovú stravu v McDonalde zaplatia 18% ich celodennej výplaty, zatiaľ čo u nás by sme si za celodenné prestravovanie v mekáči museli dokonca ešte aj zobrať zo sporiteľničky. Inak povedané, nie len že by si človek za celý deň poctivej práce ani na stravu nezarobil, ale musel by si na ňu ešte aj požičať. Samozrejme, nemôžeme nič bagatelizovať týmto čisto hypotetickým príkladom, lebo, chvalabohu, sa u nás nikto nestravuje v Mcdonalde ráno, na obed a večer. Môžeme na ňom ale jasne ilustrovať alarmujúci rozdiel v kúpyschopnosti takmer identických produktov.

Preto takpovediac dosť nechápem ako môžu byť naše McDonaldy večne plné a kde sa v ľuďoch berie tá blbosť platiť za junkfood také nehorázne peniaze. Ceny by časom možno aj padli, ale načo by ich však vedenie McDonaldu znižovalo, keď sa stále nájde dosť Slovákov ochotných si za luxusný junkfood priplatiť? Veď keď to prichádza z USA, musí to byť proste cool, no nie?

Jediné dostupné, naivne optimistické vysvetlenie by bolo, že toto všetko je zodpovedná politika McDonaldu, ktorý nás týmito premrštenými cenami chráni pred prehnaným konzumom vedúcim k obezite. A tak sa táto sieť reštaurácií stáva štýlovým miestom budiacim dojem vyššieho sociálneho statusu tých, ktorí si v ňom môžu dopriať viac ako len fajnovku za pár drobných. Možno by si McDonald za svoj celoslovenský kulinársky prínos a zodpovednosť voči zákazníkom dokonca zaslúžil aj Michelinovu hviezdičku. Nehovoriac o ďalších nesporných výhodách, ktoré McDonald ponúka, akými sú bezpochyby takmer nekonečná trvanlivosť ich výrobkov a podľa niektorých pokusov aj prirodzená odolnosť voči škodcom. Preto by možno naša armáda mala zvážiť modernizáciu potravinových zásob a prejsť z vysoko trvanlivej atomkaše na dnešný BicMac. Aj keď je samozrejme dosť možné, že naši zelení chytráci už s podobným nápadom dávno prišli.

V každom prípade ale musím uznať, že marketing majú neskutočne premakaný. Vďaka osvetovej kampani som už aj ja nadovšetko presvedčený, že v každej McŽemli nájdem 100% hovädzie a tiež si môžem pomocou kalorickej tabuľky vypočítať, koľko hodín budem musieť sedieť pred televízorom, aby som z výdatnej večere náhodou nepribral. Podobne treba vyzdvihnúť angažovanosť siete McDonald v rôznych spoločensky prospešných projektoch. Napríklad ako jeden z hlavných partnerov Olympijských hier mládeže v roku 2012 v Innsbrucku sa rozhodne vyznamenal — vhodnejšieho sponzora pre túto veľkolepú akciu, ktorá si dáva za cieľ motivovať mládež k športu a zdravému životnému štýlu, by som si ani vo sne nedokázal predstaviť.

Nech už je to s kvalitou a marketingom McDonald produktov akokoľvek, tento umelo vyvolaný pocit luxusu skrz vysoké ceny je viac než zarážajúci. Je smutné, že sa bezhlavo pachtímeza vecami, ktoré v západných krajinách využíva vo veľkom skôr chudobnejšia časť obyvateľstva. Tento trend sa vonkoncom nevzťahuje iba na fastfood, ale aj na svetové značky dominujúce v textilnom a obuvníckom priemysle. V Amerike by nás akurát vysmiali, že niekto je ochotný nechať pätinu výplaty za najnovšie adidasky, keď tam len horko-ťažko nájdu lacnejšie tenisky inej značky v normálnych obchodoch. Ale už radšej končím, aby som niekomu náhodou nepraskol tú nádhernú bublinu pomysleného luxusu — veď si za ňu predsa poriadne zaplatil... .

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?